onsdag 9 juli 2014

Bidragen till uppdrag 2: springande ljus

God kväll! 

Ser att jag har råkat lägga fel datum på denna veckas uppdrag. Så om någon vill inkomma med ett foto under morgondagen går det givetvis utmärkt. (Det ska således stå nionde juli, inte tionde.) Jag lovar bot och bättring!

Min första tanke var att veckans tema nog var smalare än förra veckans. Vid närmare eftertanke kom jag fram till att så nog inte är fallet. Ljus kan vara så otroligt mycket vid fotografering, allt från tekniken att fånga ljuset på olika vis, till mer metaforiska tolkningar (ex. Jesus springer på vatten). Tror nog att vi alla har fastnat för ljuset som fenomen i olika tappning.

Erik


Cattis: Ljuset är inte tillräckligt, jag måste springa fortare.


Sebbe: Bokstavlig tolkning av temat


Gustav: De upplysta


Madeleine: I en hastighet av 300 miljoner m/s överskrider ljuset vida ljudets hastighet.


Hannes: The running lights that I see with my eyes wide shut


Monia: Aldrig tidigare har jag varit med om att jag kunnat se hur en solnedgång sjunker i horisonten framför mina ögon på detta sätt. Snabbt, mjukt, men brutalt. Vi körde snabbt över slätten, mot campen, följde de sista solstrimmorna, som sprang ifrån oss med iver för att för snart ersättas av en stor lysande måne. Vi följde ett springande ljus.


Mårten


Therése: Molndans

25 kommentarer:

  1. Först ut igen! Jag ska börja med att tacka för alla kommentarer som kom senast, så spännande att läsa om olika tankar och tolkningar, det gav liv åt bilderna än mer. Och så hoppas jag att ingen tyckte jag var för hård senast, jag var ju lite mer hårddragen än ni andra, som ju mer diskuterade innehållet i bilderna. Detta har jag våndats över sen sist...

    Jag kommer ändra lite taktik den här gången och ställa fler nyfikna, öppna frågor till bilderna. Att ställa frågor får betraktaren att tänka till kring bilden och fotografen att lära känna sin bild bättre. Frågor kliar lite, väcker nyfikenhet och får en att motivera sina ställningstaganden och på sätt leder dem till ökad förståelse. De är inte till för att ifrågasätta utan för att få dig att tänka till. Hoppas fler hakar på att fråga mer!

    Så nu till veckans bidrag:

    Erik: Härlig sommarbild med starka färger. Stjärnan genom trädet har du fångat perfekt (vilket kan vara svårt ut att få massa stick är min erfarenhet) och extra snyggt är att det är en lodrät ljusstråle som leder blicken ner till trädet. Och nu till frågorna: Hur valde du motiv? När såg du stjärnan genom trädet, när du bara tittade på trädet eller när du redan hade lyft kameran? Var fåglarna (som jag tycker bidrar positivt till bilden) ett medvetet val eller lyckades du fånga dem av en slump? Vilken känsla tänkte du att du ville väcka med bilden?

    Cattis: Oj, vad bildtexten gör att jag börjar titta och titta och klura på vad det är du egentligen har skapat för bild. Hade jag bara sett den hade sett en snygg ljusbild med snygga ljusreflektioner på badrumsväggen, men nu tittar jag längre in i bilden och få syn på många fler element att ta hänsyn till. Vad är det för glas på kanten? Och vad är det för vätska, rött? Blod? eller alkohol? Ett glasrör som löper lodrätt till vänster, vad ska det göra? Det för tankarna till något skumt experiment som pågår i badrummet och jag blir lite provocerad. Bra! Frågor: Hur valde du miljö för ditt foto? Vilken känsla ville du förmedla med bilden? Vilka element i bilden tycker du förstärker den känslan? Vad hade hänt med bilden om du valde en annan miljö? Stämmer mina kommentarer med vad du tänkt att förmedla, varför, varför inte?

    Sebbe: Härlig känsla i bilden, rörelsen från motivet känns genuin och ger mer till bilden än om det varit t.ex. en vanlig löpare. Jag gillar valet av så kontrastrik svartvit så att det bara är svärtan och motivet som finns med. Bilden väcker dessa frågor hos mig: I vilken riktning rör sig motivet (uppåt eller framåt)? Vad hade hänt om du placerat motivet någon annanstans i bilden? Vad hade hänt om personen var vänd åt andra hållet i bilden? Vilken betydelse har ansiktsuttrycket för den känsla du ville förmedla i bilden?

    Gustav: Jag älskar beskärningen av den här bilden! De avhuggna huvudena, den halva personen i slutet som får mig att tänka att det kommer flera, samtidigt som jag tänker att det är nr. 4 som är i täten.--. Det här är för mig bilden av sanna orienterare och jag måste säga, bilden förmedlar en viss komik, jag blir glad av att titta på den här bilden. Frågor: Hur kom du upp med bildidén? Vad fick du för känsla när du skulle fotografera dessa män? Vad förmedlade situationen för känsla? Var det ett självklart val att ha bilden i svartvitt? Visste deltagarna att du var där för att fotografera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grundidén med solen genom trädet dök naturligt upp när jag klev ut på altanen till den stuga vi hyrde. Detaljerna med "stjärnan" och fåglarna var till en början en slump som jag sedan sökte efter att ha kollat på de första provbilderna.

      Radera
    2. Tack! När det gäller huvudena så höggs de främst av på grund av att jag inte ville publicera en identifierbar person. Jag blir också glad av bilden, det är på något vis absurt och lite komiskt hur de stressar fram genom mörker, i skogen, med konstiga kläder och pannlampa. Det är ingen nytagen bild, men jag kom att tänka på den när jag läste om veckans tema. Bilden är tagen på en särskild "station" där man fick använda blixt. Svartvitt tyckte jag fungerade bra, det var ganska kalla och lågmälda färger i natten.

      Radera
  2. Hej!

    Vad roligt att vara med på den här fotosidan. Har redan, genom er, fått ny inspiration och nya idéer till mina bilder. Jag ska försöka att tolka allas bidrag så gott jag kan. :)

    /Therése


    Erik:

    Ljusspringor och ljuset springer in genom trädkronan. Fina, somriga färger. Klarhet.

    Cattis:

    Levande ljus får verkligen ljuset att springa på väggen. Dunkelt, varm känsla. Bra fokus på ljuslyktan med omgivningen diffus runtom.

    Sebbe:

    Vilken häftig, bokstavlig tolkning av uppdraget. Det blev även en snygg effekt att välja just svart/vitt.

    Gustav:

    Det passade verkligen till temat att ha löpare (springande) med belysning (ljus). Marken fick fina, kallare toner på din bild.

    Madeleine:

    Din idé till temat var träffsäker med bilstereon tillsammans med dagsljuset. Bildlig tolkning. Intressant!

    Hannes:

    Vad häftigt du har gjort med ögats konturer och objektet mitt i. Bra spegling och ljussättning. Gillar valet svart/vitt.

    Monia:

    Vilken fin naturupplevelse och tolkning. Man vill riktigt vara där! Jag gillar de varma tonerna. Håller med om att solnedgångar kan gå rekordsnabbt. Upplevde det när jag bodde i en bergsstad i Spanien.

    Mårten:

    Vilken fin, påtaglig mystik det var i din bild. Känns som sagoväsen som dansar förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Thérese! Jag tycker du lyckas fånga bilderna med korta och koncisa kommentarer, något jag borde testa nästa gång ;-)

      Radera
    2. Den blågrå färgen, som är kvar bland det svartvita, gör nog att den upplevs som lite kall. Tack för kommentaren!

      Radera
    3. Madeleine:Tack. ;-)

      Gustav: Det kan jag tänka mig. Det blev en snygg effekt tycker jag.

      Radera
  3. Fortsättning... (den blev för lång för ett inlägg)

    Hannes: Din bild kommer alltid vara svårare att kommentera då jag varit med hela vägen i processen. Ju mer jag tittar på bilden desto mer uppskattar jag den här bilden. Jag vet att du våndades över placeringen av fyren och jag tycker den hamnar rätt i ögat. Mina frågor till dig: Vad vinner bilden på att vara i svartvitt? Vad väcker bilden för tankar hos betraktaren, tänker du? Varför föll valet på att en fyr, vad skapar den för associationer?

    Monia: Åh, vad förunnat att kunna att denna bild! Det känns som en klassisk bild som för känslorna till det bästa den afrikanska savannen har att ge. Du skapar ett djup i bilden som stärker motivet, tycker jag. Att placera solen på väg ut ur bilden stärker dessutom bildtexten att ni jagar strimmorna av ljus. Och till frågorna: Hur valde du vinkel för din bild? Vad hade hänt med bilden om du placerat solen någon annanstans i bilden? Hur skiftade färgen på himlen under solnedgången, var den beständigt röd och varm? Vad hade hänt om du placerat en människa i bilden?

    Mårten: Den mörka bilden med ljustrimmorna som flyger över bilden fångar skogens mystik. Den mörkgröna färgen är min favoritfärg och gör mig varm om hjärtat. Hur valde du placering för att ta din bild? Vilken rörelse använde du dig av för att skapa din bild? Vilka element vad viktiga för att skapa din komposition? Vad har du för ljuskälla? Vad hade hänt med bilden om du släppt in mer ljus?

    Thérese: En väldigt läcker bild, med klädstrecken och elledningen som skapar ett perfekt rutnät i centrum av bilden. Molnformationen stärker känslan i bilden och gör den mer mäktig. Frågor: Vad fick dig att lyfta huvudet och se bilden? Vad hade hänt med bilden om den var i färg? Vilken känsla väckte den här situationen hos dig? Vad kände du när du såg den färdiga bilden?

    Tack för mig!
    /Madeleine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentarerna och frågorna! De fick mig att tänka ännu mer kring mitt foto. Jag har även en variant i färg och den fungerar, men jag måste ändå säga att det blev bättre effekt på molnen (dansen) i svart/vitt. Jag var i Gbg och visade en långväga gäst runt i. Vi tycker båda om att ta kort och helt plötsligt var jeansen där, framför oss. När bilden var färdig kände jag mig glad att jag hade fångat ögonblicket och att jag hade lyft huvudet istället för att bara se rakt fram.

      Radera
  4. Cattis:
    Mystisk. Upptäcker efter ett tag hur du leker med orden i temat. Rinnande vatten, running water. Springorna i ljusskärmen kopplat med bildtexten. Får mig
    att vilja knäcka övriga ledtrådar, finns det fler ledtrådar? Ibland är ett glas bara ett glas. Retsamt.

    Sebbe:
    Befriande bokstavlig. Ni ser ut att ha haft kul när ni tog bilden, det smittar av sig. Gillar att motivet inte är centrerat och att handen är lite kapad. OCD-Erik vill ha bort de sporadiska vita fläckarna.

    Gustav:
    Min favoritbild. Lyckas vara väldigt bokstavlig och konstnärlig samtidigt. "Ljushuvudet" är fantastiskt. Lyckas förmedla en känsla av fart. Gillar att löparna blir anonyma på naturliga men olika sätt. Det ser lite ut som om det är en infraröd bild, är det det? Jag hade nog valt att skära bort den fjärde löparen.

    Madeleine:
    Funderar på om det är en dubbelexponering eller om du lyckats skapa bilden på något finurligt sätt via reflektioner. Känner att jag kanske missar något, bygger kopplingen till temat endast på hastighetsskilnaden mellan ljud och ljus?

    Hannes:
    Slår upp "running lights" och får reda på att det är belysning på teatrar som är till för att skådespelarna ska hitta runt i de mörka kulisserna. Förstår då varför du valde en fyr som representant för ljuset. Placeringen av fyren mitt i ögat känns helt rätt, Maddes kommentar om att du våndats över detta gör mig nyfiken på var annars den skulle vara? Är det en speciell fyr på en för dig speciell plats? Jag får en tanke om att bilden kan handla om migrän, så kraftig att det blixrar för ögonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokstavlig och konstnärlig är inte fy skam. Tack Erik! Det är inte en infraröd bild. Jag tror jag förstår hur du tänker med person fyra men jag lät honom vara kvar då jag tyckte det bidrog till känslan "det kommer fler och fler".

      Radera
    2. Tack för kommentaren! Nja, tog flera liknande bilder för att få till den rätta känslan. Det där var så nära min idé jag kom. I och med att det är tre exponeringar (direkt i kameran alltså) så var det svårt att placera fyren på exakt samma ställe varje gång.

      Radera
  5. Härlig variation bland bilderna även den här gången! Tack för förra veckans kommentarer. Förra veckan läste jag de kommentarer som fanns innan jag postade mina egna. Det gör jag inte om den här veckan.

    Erik: En renodlad bild som jag lätt kan tycka om. För min del faller fokus på fåglarna, jagar den ene den andra, och i så fall varför? Är det en tävlan om att hamna i strålkastarljuset från solen?

    Cattis: Oj, här fick jag mig en utmaning. Din bild är en gåta, särskilt tillsammans med bildtexten, och det är ett gott kännetecken på en bra bild. Först är blicken på det vackra ljusmönstret på väggen, sedan upptäcker man de oskarpa tingen i bakgrund. Något ljushuvud är jag inte, så jag går bet på din gåta. Det stör mig.

    Sebbe: En klurig bild, som avviker från övrigas, bra! Jag undrar vad svärtan döljer, vad som finns framför personen. De små vita prickarna framför personen får mig att ställa mig vissa frågor. Finns där en simbassäng? En avgrundsbrant? En blomsteräng?

    Madeleine: Jag tycker mig känna en underfundig filosofisk sida hos dig, i kombinationen av bild och text. Här försöker blicken hitta något i reflektionerna från fönstret (?), men jag kan inte riktigt utröna vad det är. De två rosa fälten ser ut som öron, på en stor kanin. Har jag märklig fantasi?

    Hannes: Fräsig dubbelexponering! Tog du bägge med egen hand? Antar att det är svårt att fotografera sitt eget öga. Noterar vågorna i vattnet... vad såg ögat någon sekund tidigare, undrar man. En båt blåste förbi, och inom en världssekund var allt lugnt igen?

    Monia: Så vackert! Gillar hur du vänt dig lite från solen, och fotograferat den "indirekt". Det släpande ljuset och de varma färgerna som sköljer över landskapet. Känslan av det oemotståndligt vackra, som bara varar ett ögonblick, för att sedan springa ifrån en. Riktigt bra!

    Mårten: Härligt spännande bild. Inbillar mig att vi ser bilden ur en betraktares ögon, som i en film, där huvudet snabbt rör sig fram och tillbaka. Är det ett ljud som fått blicken att snabbt fara mellan trädstammarna? Vad är det för en varelse där ute, i den gamla och outforskade skogen?

    Therése: Gillar den dramatiska himlen, och det lite ovanliga i alla dessa byxben. Utan långa byxor på springer man lite snabbare? Ljuset syns i molnen, men gatubelysningen är släckt. Varför går stadens invånare byxlösa och vad händer på gatan, strax utanför bild?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav! Det är faktiskt en trippelexponering, där den tredje bilden är ljuspunkter för att försöka skapa en bokeh i förgrunden. Ögat är inte mitt så jag kunde även ta den bilden utan större akrobatisk finess.

      Radera
    2. Gustav: Tack för dina kommentarer. Ja, jag tyckte mig se att befolkningen var ovanligt kvicka i benen. Det kan bero på det faktum att de var byxlösa eller att de ville ila hem från staden.

      Radera
  6. Jätteroligt att så många har skickat in bilder den här veckan. Tack för alla bidrag!

    Det känns lite svårare att kommentera utifrån temat den här gången. Kanske för att temat känns mer öppet än jag hade förväntat mig. Jag försöker skriva fram något som jag tycker om hos varje bild och vilken stämning den skapar hos mig.

    Erik:
    Springande ljus som sprider sig i trädkropnan ger en varm och grön känsla. Tycker om att du har fångat haloeffekterna. När jag stirrar in i solen på din bild känns det nästan som att ljuset lever. Av din egen kommentar förstår jag att du har jobbat på att fånga dem och få dem att framträda så tydligt som möjligt, vilket jag tycker du har lyckats med.

    Cattis:
    Fick en märklig sidorinformation om bilden av Cattis den skickades in, vilket gör att jag inte kan annat än fundera på om det ligger en däckad tandläkare i badkaret. Känslan är tvetydig. Vad är det egentligen jag ser - styckmord, överförfriskad tandläkare eller en whiskey och en lugn stund i badkaret? Tycker om det springande varma ljuset som spelar på badrumsväggen.

    Sebbe:
    Enkel och rakt på - gillas! Tydligheten förstärks såklart av att bilden saknar mellantoner. Först irriterande jag mig lite på de där prickarna, men det känns samtidigt som att personen tittar på dem, vilket ändå gör dem meningsfulla. (Samt att du har valt att behålla dem får mig att känna att det är något man ska fästa fokus på.) Bilden känns väldigt glad med en person som skuttar runt i sommarensom.

    Gustav:
    Återigen fin färgskala. Även här passar det bra med en avskalad färgpalett för att framhäva springande ljus. Tycker också om att personerna är kapade lite här och var. Färgskalan, natten och det starka ljuset borde kanske förmedla viss kyla, men det känns samtidigt som en bild av gemenskaphet därute i skogen. Får de hett kaffe i mål och är duschen varm tillräckligt?

    Madeleine:
    Tycker om att du har gjort ett självporträtt i reflektionen. Titeln tillsammans med bilden får mig att tänka på någon typ av nebulosaföreteelse. Hisnande och filosofisk!

    Monia:
    Får känslan av mörkret som slukar savannen och ljuset som springer iväg tills nästa gryning eller månen. Tycker om den mustiga färgskalan som i mångt och mycket skapar känsla i bilden. Det är även en fin djupkänsla i bilden av vidvinkligheten, de många träden på olika avstånd och den diagonala molnformationen som möter bergen i bakgrunden.

    Mårten:
    Känns som en tur i trollskogen har resulterat i en bild fylld av skogsrån och vättar. Tycker om tolkningen av temat. Känns både som väldigt rakt på med ljusspelet, men också en lite mer bildlig tolkning med skogsväsen. Mystiken förstärks av färgskalan och av det jag tror är dubbelexponering varav en med lång slutartid.

    Therése:
    Tycker mycket om den här bilden. Man får känslan av en bild från en sedan länge bortglömd Sydfransk eller Siciliansk småstad. I första hand är det väl klädstrecken jag tänker på och fastnar för och linjerna det bildar tillsammans med elledningen. Att fotot är svartvitt och kvadratiskt får mig att tänka på ett gammalt mellanformatsfoto. Jag tolkar det som att det är skuggspelet som molnen skapar mellan husen som är det springande ljuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannes. tack för dina kommentarer kring bilden. Jag fick också känslan att jag befann mig någon annanstans. Det stämmer för min del också: molnen mellan husen är de som skapar det springande ljuset i det här fallet.

      Radera
  7. Del 1:
    Jag vill börja med att säga att jag tycker det alltid är lika spännande att se flera olika personers tolkningar av ett tema. Det visar att en sak går att se ur många olika perspektiv, men det är lätt att fastna i sitt eget.
    Jag har tänkt att försöka skriva något kort om varje bild, samt besvara de frågor jag har snappat upp i de redan publicerade inläggen och försöka besvara dem i det här i mitt inlägg.
    Ni som vet vem jag är och tidigare har sett mina bilder vet att mina motiv är hämtade från naturen. I naturen finner jag mina motiv, kanske för att det är här jag finner ro, den stillhet jag söker och även motiven jag älskar. Som många säkert redan vet så har jag inspirerats och valt att försöka göra bilder på det sättet som Terje Hellesø jobbar efter, nämligen känslor. Min bilder handlar inte om att följa någon traditionell kompositionslära. Det är för mig bara en stödjande faktor som möjligen gör bilden mer harmonisk, men främst är det känslan jag jobbar med. En bild med rätt känsla kan alltså vara ”felaktigt” komponerad enligt diverse kompositionsläror. Det spelar nämligen ingen roll, bara bilden har rätt känsla. Därmed inte sagt att man kan fota hur som helst, men kompositionen kommer för mig i andra hand i mina bilder, då jag inte låser mig efter någon annans normer om hur en bild ska se ut, jag litar på min egen känsla. Därför kommer jag att recensera bilderna utifrån de känslor jag får när jag tittar på era bilder.
    Som ni säkert har märkt har jag valt att inte använda någon bildtext. Det är för at jag tycker att en bild med ett förbestämt tema skall spegla temat. Ingen bildtext ska behövas för att göra bilden förstådd. Men det är helt och hållet min åsikt och den är absolut inte mer rätt än någon annans.

    Erik:
    Jag tycker att du har fångat en vacker sommardag där ljuset springer mot mig, genom trädet. Att tornseglarna (tror det är det) cirklar över trädet förhöjer min känsla av liv och sommartid.

    Cattis:
    Stämningsfull bild med en nästan sakral stämning, den får mig att associera till det andliga rummet. Härliga och varma toner i ljuset som ”springer” ut i hela lokalen och målar väggarna.

    Sebbe:
    Ja, här är precis som du skriver en bokstavlig tolkning av temat. Men de flesta har kanske tänkt ljus som ett lysande fenomen och inte som ett springande ljust väsen, i detta fall en människa. Mörkret ger mig spänning och jag undrar om han är på väg rakt ut i mörkret?!
    Det finns även humor i bilden i och med personens ”spretande” rörelse.

    Gustav:
    Åter en spännande bild med en tolkning av temat på ett lite annorlunda sätt, då ljuset faktiskt springer iväg i bilden. Bilden känns väldigt dokumentär och skulle kunna passa vilken artikel som helst om nattorientering. De mörka partierna runt orienterarna tycker jag förhöjer min känsla för spänning i bilden.

    Madde:
    En annorlunda vinkling på temat, med en innehållsrik bild med mycket detaljer. Jag har lite svårt att förstå vad som egentligen är motivet i bilden, men alla detaljer får mig ändå att vilja fortsätta att titta vidare på bilden och förstå. Även om speglingen döljer vissa detaljer, linjer och sammanhang i bilden, tror jag det är positivt. Det får mig att vilja fortsätta titta på bilden.

    SvaraRadera
  8. Del 2:
    Hannes:
    Spännande motiv med fyren och ”The running lights”. Koppling till temat är inte alls svår att förstå. Kanske hade bilden blivit ännu bättre om fyren hade varit igång då du tog bilden?!
    Ögat stärker naturligtvis att fyren blir betraktad och gör även en inramning så att fyren kommer i fokus i bilden. Känslan är spännande, även om jag hade velat ha mer mystik och mörker i bilden.

    Monia:
    Mycket stämningsfullt och fina färger. Den får mig att längta efter en resa ut på savannen. Måste ha varit ett oförglömligt ögonblick att få bevittna denna dramatiska solnedgång. Många gånger anses solnedgångar vara sönderfotograferat och kliché och något man bör undvika att fota. Varför har jag aldrig riktigt förstått?! Jag tycker du har lyckats få fram en känsla av stillhet, lugn och bilden känns även harmonisk. Temat är inte alls svårt att förstå. Det enda jag saknar som skulle förhöja min känsla ytterligare hade varit om du hade haft en tydligare förgrund. Det kan dock vara svårt om man sitter i en bil. På vissa safariturer får man häller inte lämna fordonet p.g.a. farliga djur. Kanske hade kameran gått att vinkla ned lite så att den mörka tussen nere i höger hörn hade blivit tydligare och fungerat som förgrund?!

    Therése:
    Spännande bild med mycket molndramatik!
    Det känns som något hemskt är på väg att hända och ljuset håller på att springa iväg (temat). Är det kanske oväder på gång?!
    Spännande med byxorna som hänger över gatan (någon tvättar alla sina jeans på samma gång?).
    Gatan ramar in byxorna och molnen på ett mycket fint och stilfullt sätt. Det möra partierna (både i molnen och husen) höjer spänningen och dramatiken i bilden.


    < Svar på min bild >
    Här försöker jag svara på de frågor som jag hittat i redan publicerade inlägg:

    Hannes: Bilden är inte dubbelexponerad utan en exponering med en lång slutartid och kamerarörelse.

    Madde: Du undrade hur jag valde placeringen för den här bilden. Placeringen föll sig naturligt då jag vandrade i en skog och såg bilden. Den var tät, hade fina färger och jag såg inte bara bilden utan även möjligheterna till att skapa den. Att skapa en bild med rörelseoskärpa på det här sättet kräver träning om man inte har gjort det förut. Inte för att det är svårt, utan för att man ska kunna göra det med rätt känsla och att det blir som man vill ha det. Det som var viktigt då jag skapade bilden var känslan. Min ljuskälla var endast naturligt ljus som filtrerats genom barren i skogen. Hade jag valt att göra bilden ljusare hade jag aldrig fått den mystiken jag ville ha i bilden.

    Gustav: Vad det är för varelser i bilden får du själv ha fantasi om, kanske ser du något om du tittar lite längre in i bilden?!
    Visst är det genom mina ögon som naturen ses här. Om det är ljud som har fått mig att titta fram och tillbaka, det får du själv fantisera om! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst hade det varit roligare om fyren hade varit tänd och det hade varit mörkt ute. Det ska jag prova om tillfälle ges. Tänkte tanken, men det hanns inte riktigt med.

      För övrigt kan jag bara hålla med om att fotografering inte bör vara regelstyrd, utan utgå från känslan som man vill förmedla i en bild. Det är väl som man brukar säga om konstnärer i allmänhet, att först lär man sig 'reglerna' för att sedan kunna bryta mot dem och däri skapas konsten.

      Radera
    2. Det kändes viktigt att påpeka detta om reglerna/normerna i en bild. Många gånger har jag varit med om att någon tycker att en bild är dålig, bara för att den inte uppfyller gyllene snittet etc.
      Det jag menar är att så behöver det ju inte vara, så länge som känslan i bilden är den man vill förmedla. Det verkar som att vi tänker lika i den saken Hannes!

      Radera
    3. Tack för dina kommentarer Mårten. Jag har även en variant av bilden i färg och då kände jag inte samma dramatik som det blev med molnen (och övrig omgivning) i svart/vitt. Vad roligt att du tyckte om bilden och effekterna som jag försökte få till.

      Radera
  9. Fantastiskt vad duktiga alla är, jag är imponerad! Verkligen lärorikt att få titta så noggrant på en bild och försöka analysera den utifrån egen tolkning.

    Erik:
    Härlig sommarbild! Fint när ljuset springer genom trädkronorna och fåglarna njuter av att sommarn anlänt. Ser ut som det kommer bli en varm, härlig dag. Kan i bakgrunden höra pyset "psssschtt" av en iskall öl som öppnas.

    Cattis:
    Fint ljusspel på väggen och mjuka, lugna färger. Ser ut som ett whiskeyglas på vad som kanske är kanten av ett badkar i bakgrunden men svårt att tyda vad strukturerna till vänster i bilden är - skugga från whiskeyglaset och kanterna på en duschvägg i glas? - annat? Bildbeskrivningen gör genast bilden mer mystisk än lugn - man funderar mer kring föremålen, mycket intressant!

    Gustav:
    Vilken bild! Jag fastnar direkt för aktiviteten i bilden, vilken förstärks ytterligare i och med att ansiktena är dolda. Vill gärna behålla mannen längst ut till höger då det som du säger ger en känsla av att det bara kommer fler och fler orienterare, men skulle gärna vilja klippa ytterligare lite av honom så att det verkligen inte går att identifiera hans ansikte heller.

    Madde:
    Spännande bild med ljuset som reflekteras i stereons glasdörr (misstänker jag?). Huset i bakgrunden fungerar nästan som en mask för stereon, vilket jag gillar. Jag har tittat och tittat men jag hittar inte självporträttet som Hannes nämner - stör mig lite ;) Bildtexten erbjuder möjlighet till fördjupad analys av bilden.

    Hannes:
    Mycket spännande bild. Fyndigt att koppla springande ljus till en fyr, jag gillar idén och även utförandet. Misstänkte dubbelexponering men det var till och med trippel :) Jag gillar den diffusa glow-effekten på tredje exponeringen, skapar som ett drömlikt skimmer.

    Monia:
    Wow, vilket landskap! En solnedgång är ofta vacker men när den sker över savannen får det mig att även fundera kring eventuellt djurliv (varav en del arter kan utgöra ett visst hot), vilket även gör bilden spännande och mer laddad. Intressant att spekulera i scenarier då det är långt väg hem, ljuset springer, jeepen pressas, "hoppas vi hinner hem innan djur på jakt blir alltför hungriga". Trots detta blir jag väldigt avslappnad av att titta på bilden, hade jag tagit den så hade den hamnat som uppförstoring på väggen.

    Mårten:
    Jag gillar bilden, den inger en viss oroväckande känsla. Skogens mystik,
    Ju mer jag tittar på bilden, desto mer får jag en 3D-känsla av den: träden i förgrunden poppar ut medan bakgrunden känns avlägsen - detta har jag nog aldrig tidigare känt i en 2d-bild tagen med vanlig kamera - mycket bra jobbat! Ljusslöjan, "det springande ljuset", i övre delen av bilden hjälper till att skapa en drömsk känsla, detta gör bilden ännu mer intressant. Jag gillar att den inte känns kraftigare i något parti utan jämnt fördelad över hela området.

    Therése:
    Intressant bild, fin inramning av molnen med byggnaderna runt. Byxorna hjälper till att ge bilden ytterligare en dimension - frågor väcks. T.ex. ser byxorna ut att vara av olika storlek i midjan, tillhör de olika personer? Molnen skapar dramatik, de mörka längst upp i bilden varnar om skyfall - kanske var det inte så smart att hänga ut byxorna på tork?

    SvaraRadera
  10. Ursäkta mina sena kommentarer. Jag har haft fullt upp – semester är jobbigare än vad man kanske kan tro! I och med att jag är lite i sista sekunden har ju de flesta hunnit lyfta fram mycket så istället för att upprepa tidigare skrivet ska jag försöka fatta mig kort och fokuser på runt just tolkningen av temat. Att fatta sig kort är ju även det en konst att öva på...

    Erik: Jag ser framför mig hur solen springer över himlen, sådär som den gör på snabbspolande naturfilmer. Fåglarna sätter extra liv i bilden.

    Sebbe: Spännande bildidé, enkelt och helt rätt.

    Gustav: Bilden passar klockrent in i temat. Detta bild kan jag titta länge på.

    Madeleine: Fångar det filosofiska i vår vardag. Vi borde verkligen ägna mer tid åt att vara här och nu än att springa iväg i tankarna...

    Hannes: En mycket fyndig bildidé. Jag tycker du har fångat det där man ser när man blundar.

    Monia: Solen sprang verkligen iväg!

    Mårten: Såhär såg jag framför mig ”springande ljus” när jag först hörde temat. Jag tänkte, du grejade det!

    Therése: Mycket fångande gripande bild, mina ögon springer in i den.

    Tänkte även ta tillfället i akt att göra några reflektioner runt min egen bild. Jag kan ju inte låta bli att tänka, tänka och tänka lite till så att det blir så djupbottnat (och abstrakt?) som möjligt (”...more than meets the eye..” -känslan). Så jag ville visa det uppenbara – ljus som springer utmed väggen. Vackert. Men! Inget är ju bara vackert. I badkaret ligger ju någon, kanske en tandläkare? Tanken var att om man betraktade bilden riktigt länge skulle man kunna ana motsatsen till ljuset, att springa mot ljuset i tunneln för det går för långsamt annars. (En gåta!) Men jag tror nog att jag lyckades göra det lite väl abstrakt, att läsa era tankar runt bilden är mycket lärorikt.

    SvaraRadera
  11. Inlägg av Monia L

    Cattis, fantastiska färger du fått fram, man kan känna att man är i samma rum och hur mörkret sluter upp tätare och tätar kring kroppen, näsan en panikartad känsla. Jag vill krypa mig närmare lyktan efter mer ljus samtidigt som jag sliter med lusten att springa fortare för att nå mer vid en större källa. En bild som säger mer än vid första anblicken.

    Sebbe: Jag gillar denna bild skarpt! Trots en mörk bild, har du fått fram tillräckligt med konturer, men samtidigt inte heller för mycket, för att förmedla en känsla i bilden. I denna bild upplever jag att figuren i bilden slänger sig med glädje ut mot det okända. Kanske för att fånga något nytt, något gammalt, eller något okänt? Vem vet, det får bli en överraskning.

    Gustav: ytterligare en till av mina favoriter, jag har tittat på den många gånger, min blick letar sig alltid tillbaka till just denna bild. För varje gång jag tittar på den hittar jag något nytt. Bilden blir aldrig tråkig, den är intressant ur flera aspekter. Ibland upplever jag den som en stilla bild, en bild som har fångats och fastnat i just denna sekund, ibland upplever jag den som ett ögonblick som snabbt for förbi med en rasande fart. Jag tänkte inte gå in djupare på min upplevelse av bilden just nu, utan tänkte nöja mig med att säga, bra bild!

    Hannes: jag tittade flera gånger innan jag såg ögat, vilket gjorde att bilden, blev ett helt annat fotografi. Jag undrar hur bilden hade set ut om ögat hade framträtt mer tydligt? Hade tornet i blivit mer centrerat?

    Mårten: Häftig bild, är det en skog du fotat, eller är det ett träd som blivit många? En bild med många tolkningar, men alla slutar vid samma vägskäl, intressant.

    Therese: Lugnet före stormen, ett Ghetto i Nazityskland..

    SvaraRadera