tisdag 22 juli 2014

Bidragen till uppdrag 3: the shady side

Felicia återfunnen i de sanka Lappmarkerna ätandes på en kåsa hjortron...

Minns inte riktigt vad jag hade skrivit här i övrigt så det var säkert inte väsentligt, men nedan kommer då äntligen bidragen.


Madeleine


Gustav



Therése: I sin enkla ensamhet


Cattis: Betryggande att storebror skyddar mig från den skuggiga sidan av verkligheten.


Hannes: The shady side of our civilization


Erik


Monia: Vi ser det varje dag, vi passerar det varje dag. Men hur många av oss reflekterar att skuggsidan av gatan inte längre bara finns i de mörka gränderna, nere i en källare eller dyker upp först efter mörkrets inbrott? Vi alla vandrar varje dag längs en öppen skuggsida av gatan.

7 kommentarer:

  1. Madeleine:
    Likstelheten infinner sig i skuggornas rike. Förutom att jag tycker att näbbmusen (?) är lite creepy så tycker jag att kompositionen är fin, framför allt friläggningen och bokehn. Tycker mig nästan se två lysande rovdjursögon i bakgrundsoskärpan. Vad råkade musen ut för och hur mötte den slutet?

    Gustav:
    Ah, den bilden väcker minnen! Tror inte att det är nostalg, utan har alltid har tyckt att den är fantastisk. Minns att du förklarade hur man skulle använda rödfilter (tror jag det var). Undrar just om de är där än, el viejo y el perro...

    Therése:
    I skuggan med sin ensamhet. Kanske inte är så dumt en varm sommardag. Tycker om kompositionen och att motivet framhävs av skuggan. Kom att tänka på det, men oftast är det ju ljuset som framhäver motivet. Fin inramning av lövverket. Måste dock säga att jag tycker bättre om den svartvita versionen som du lade på Insta.

    Cattis:
    Ptja, nu verkar det ju i och för sig som om du utan större svårigheter har kommit över en ansenlig mängd av varan och har alla möjligheter att kliva ned i skuggorna. Lite roligt att du har valt en flaska där det står, tror jag, debutant. I och med att det är en del text i bilden dras ögat till den och jag sitter och funderar över om det finns fler dolda budskap. (Samt om du har druckit upp dem än och i så fall utan att bjuda mig.) Härligt sepiaaktigt ljus.

    Erik:
    Fin komposition! Nog hänger skuggorna i luften. Blir lockad av att fundera på vad det egentligen är du har fotat. Först såg det ut som en tunnel av stål och sedan en dörr. Tvetydigheten förstärkts av den tighta kompositionen med de olika metalldelarna som ramar in den mörka himlen.

    Monia:
    Tankeväckande. Social skuggsida är välfångat i ögonblicket när någon jäktar förbi. De tre killarna ser något hotfulla ut i bilden och då kvinnan på trottoaren ser så (fysiskt) utsatt ut stärker det känslan i bilden. Perspektivet som ser ut att vara lite lägre än normal ögonhöjd (eller så är det de kapade huvudena som gör att det ser så ut) gör att man kommer närmare kvinnan. Personligen kanske jag skulle ha mattat HDR-effekten en aning, vilket jag tror skulle ge en dystrare känsla. Å andra sidan ger den här ‘extremskärpan’ något kliniskt till bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Hannes. Min tanke var inte att köpa någon öl när jag följde med in på bolaget på Stenhagen, men när de censurerar en etikett kan jag inte låta bli att bli lite nyfiken. Bilden är faktiskt tagen på systemet, smög upp kameran i all hast efter att ha googlat fram den "riktiga" bilden (två tjejer som slåss - blanda inte alkohol med tjejer?!). Tanken är att ljuset ska ge den där dystopiska känslan som jag fick när jag insåg att vi censurerar. Och jo, en öl var tvungen att inhandlas bara för sakens skull. Mycket god! (Men, alkohol är ju skadligt, om etiketten inte var censurerad hade jag ju inte druckit någon alkohol...)

      Radera
    2. Haha så kan det gå. Tror nästan att jag missade att det var dubbeletikett. Märkligt.

      Radera
  2. Madeleine: Jo, jag håller med om detta är inte lite sämre sidan av livet. Jag gillar hur myrorna framträder efter ett tag. Hur tänkte du att denna bild skulle visa "the shady side"? Gick du runt och letade efter något makabert? Eller sprang du på denna lilla mus av en slump?

    Gustav: Skuggorna rör sig runt i bilden, de finns överallt, fyndigt. Nyansen på himlen skvallrar om en riktigt solig dag. Visste du när du tog denna bild att du skulle deltaga i "Shady side"? Vad var det som fick dig att ta denna bild?

    Therése: Spännande! Är det trädet som är ensamt? Eller bänken? Eller är det hela parken som är ensam eftersom det inte finns några människor? Jag gillar hur du fått lövverket att vara så nära så att det nästan tittar ut genom bilden. Jag tittar mest på löven. Jag tror det är trädet som är ensamt, och lägger en ensam skugga över resten…

    Hannes: Jag gillar hur du fått stängslet att gå genom hela bilden, bra jobbat med kontrasten mot den ljusare himlen, fast att det ändå är himlen som hamnar i fokus. Fast är det så dåligt egentligen? Himlen ser ju sådär sommarunderbar ut, inte alls förstörd av något industrialiserat. Är det kanske klichén du är ute efter? Hm...

    Erik: Ingenjören i mig blir glad när jag ser konstruktioner som denna. Härlig komposition. Är tanken att det ska symbolisera solens strålar som breder ut sig, och indirekt orsakar skuggor?

    Monia: I och med kvinnan som går iväg och tittar väldigt bestämt inte på kvinnan som sitter ner tycker jag du fångat denna del av vardagen så som jag tror den ser ut i alla städer numer. Fin bildtext, tänktvärt. Hur tänkte du när du komponerade bilden? Hur hade den tolkas som huvuden inte blivit beskurna?
    (Kuriosa: Tänkte också att detta är en lite skuggig del av vårt samhälle, men när telefonsignalen ljöd och det inte var min splitternya samsung som togs fram från bakfickan och svarades på tappade jag stämningen…)

    SvaraRadera
  3. Madeleine: Tragiskt öde, eller naturens gång? En makaber och vacker bild på samma gång. "Gillar" hur svansen är stel, och hur myrorna inlett nedbrytningsprocessen. Gillar den oskarpa bakgrunden, där jag likt Hannes fantiserar om ett par ögon. För mig blir detta The Shady Side, mördaren och monstret, som lurar i buskarna.

    Therése: En inbjudande bänk i skuggan. Gillar hur du fått djup i bilden genom de närmsta löven som agerar förgrund. Gångvägen ger en fin rörelse för ögat att följa. Kanske hade bilden blivit än mer harmonisk med ett format närmare det kvadratiska?

    Cattis: Bolaget som storebror? Blir osäker på om bildtexten är ironisk eller ej. Förmodar att det är både och. Slås av de dubbla etiketterna, hur den ljusa släppt lite i hörnet. Intressant också att det är debutantdricka. Det finns många ögon som speglas i flaskorna!

    Hannes: Tänker kärnkraft igen. Riksdagsvalet. Solig himmel, men på marken står livsfarliga saker skapade av människan, vår ohållbara livsstil. Kanske hade kompositionen förstärkts ytterligare om stängseldiagonalen gått från hörn till hörn?

    Erik: Eftersom temat är som det är så tänker jag koncentrationsläger. Det blir då ironiskt och motsägelsefullt hur man ser en solform i grinden. Gillar hur du gått nära motivet och därigenom tvingar betraktaren att tänka till och försöka förstå vad det är man ser.

    Monia: För mig är det slående hur kvinnan som handlat ser minst lika bekymrad ut som hon som sitter på trottoaren. I fönstret annonseras bostäder ut, gissningsvis för många miljoner. Testa sig för alzheimer kan man också. Vilka kontraster i miljön, och även i bilden i sig! Den HDR-liknande effekten är för stark för min smak.

    SvaraRadera
  4. Jag ska försöka mig på det stringenta, korta och koncisa denna gång… (får se hur det går…)

    Min egen bild: Ja, jag letade något makabert. Jag hade hoppats på att få “fånga” en död varelse men vågade inte hoppas på att finna en. Se vad tur man kan ha :-/

    Gustav: Att ta fram en bild som togs för minst tio (?) år sen och som fortfarande håller att plocka fram tyder på kvalitet. Den fångar atmosfären på platsen.

    Thérese: Det stora lövverket som tar plats över hela bilden skapar fokus på skuggan och jag formligen känner fläkten som trädet ger. Jag, till skillnad från Hannes, tycker den ska vara i färg!

    Cattis: Sånt här befattar jag mig inte med och därför hade jag nog också svårt att förstå din referens - jag förstod inte att det var något speciellt med etiketterna förrän jag fick det förklarat i kommentarerna. Gillar tonerna i bilden. Vad hade hänt om det var en krossad flaska liggandes hemma i vardagsrummet…?

    Hannes: Vackert och sorgligt (tycker jag) - jag gillar konflikten i bilden som så ofta skapar mer funderingar än när allt är frid och fröjd i en bild.

    Erik: Helt rätt insprängt inom formatets ramar, gillar den tajta beskärningen.

    Monia: Många element som tillsammans bidrar till kvinnans utsatthet och samhällets bemötande. På ett sätt gillar jag HDR:ens sätt att göra ansiktena groteska, men jag kan instämma med föregående att det är lite för mycket i för min smak.


    //Madeleine

    SvaraRadera
  5. Madeleine: Vilken fin komposition och vilket dramatiskt öde för musen. Man undrar vad som har hänt?

    Gustav: Jag har alltid älskat palmer. Är det i ett spansktalande land undrar spanskfröken?

    Cattis: fint fokus på flaskorna och att det står debutant passar ganska bra med tanke på att du skriver om din storebrors skydd.

    Hannes: Intressant dubbel innebörd. Dels av titeln att döma och även utifrån temat. Friheten på utsidan och den skuggiga sidan innanför murarna.

    Erik: Mäktig bild! Jag gillar även molnens färg som kontrast i bakgrunden.

    Monia: Tankeväckande och verkligen aktuellt tema.


    Svar på era synpunkter angående min bänk under trädet: Tack för alla synpunkter och åsikter. Jag låter det vara upp till var och en att tolka vad/vem som befann sig i ensamheten. Det blir lite mer spännande! Som fotograf talar jag ur mitt eget perspektiv, men var och en får känna sig fri att tolka den som man vill. Det var ett svårare val huruvida jag skulle ha bilden i svartvitt eller färg.

    SvaraRadera